شیر میراب
نوشته شده توسط : صادق عزیزی

 

شیر میراب

شير میراب جهت قطع و وصل جريان آب در خطوط لوله مورد استفاده قرار مي گيرد. اين شير میراب رايج ترين نوع شير میراب در شبكه هاي توزيع آب است.

شير كشويي از ديدگاه بهره برداري، نگهداري و تعميرات، داراي كارآيي هاي مختلفي نظير شناسايي شبكه، استفاده در مواقع بروز حادثه، اجراي عمليات تعيين محدوده نشت، شناسايي نشت شبكه و ايزوله كردن شبكه مي باشد.

تعداد شيرآلات بايد كافي بوده و به نحوي روي خطوط لوله پيش بيني شوند كه هنگام قطع آب و تعميرات، احتمال آلودگي به داخل لوله به حداقل ممكن برسد.

معمولا در هر تقاطع حداقل دو عدد شير درنظر گرفته مي شود.

مشخصات و مزایای شیر ویفری میراب

مشخصات شير میراب :

این شیر میراب برای نصب بین فلنج هایی مناسب است که سوراخکاری آنها مطابق استانداد DIN EN 1092_1 بوده و فشار کاری سیستم تا فشار ۱۶bar یا ANSI CLASS_150 باشند. طراحی این شیر میراب به گونه ای است پروانه در موقعیت باز کاملا باز قرار میگیرد و بهترین شرایط را برای عبور جریان با کمترین افت فشار فراهم می کند. لاستیک آببندی با فرم U داخل و دو طرف بدنه قرار گرفته و قابل تعویض است و آببندی مطمئنی را از هر دو سمت پروانه تامین می کند. مدل لاگ نیز جهت نصب در انتهای خط با مشخصات فوق قابل عرضه است.

توجه: این شیرها احتیاج به واشر آببندی (گسکت) ندارد و استفاده از واشر آببندی عملکرد شیر را مختل می نماید.

مزایای شیر پروانه ای بدون فلنچ میراب :

افت فشار اندکی را موجب می شود.

آببندی از هر دو سمت پروانه به خوبی انجام می گیرد.

لاستیک آببندی داخل بدنه به آسانی قابل استفاده می باشد.

امکان نصب شیر در تمامی  حالت ها  (عمودی افقی مایل ) وجود دارد.

به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است.

ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ISO 5752 سری ۲۰ میباشد شیرهایی با وزن کم و ابعاد و ابعاد کوچک بوجود آورده که مشکلات نصب انبار داری و حمل و نقل را به حداقل می رساند.

مقطع U شکل لاستیک آببندی داخل بدنه شیر نیاز به واشر آببندی بین شیر و فلنج های مقابل را مرتفع می کند و موجب عایق نمودن سیال  از بدنه  شیر می گردد.

گستره کاربرد شیر ویفری:

از این شیر به منظور قطع  وصل یا کنترل جریان سیال استفاده می گردد. در صورتیکه سیال آب باشد تا دمای  ۸۰ درجه سانتی گراد و سرعت عبوری حداکثر باشد می توانید از این شیرها استفاده نمایید (لاستیک آببندی EPDM) در سایر موارد لازم است شرایط کاری نوع فشار و دمای سیال را با شرکت میراب در میان بگذارید.

استفاده از این شیرها برای آب سرد ، آب گرم ، اسیدها و بازها و خطوط هوا و بسیاری دیگر از سیالات مناسب است. نتیجتا برای جایگزینی برخی شیرهای استیل و نیز برخی شیرهایی که به تعداد زیاد نیاز به تعویض قطعه یدکی دارند جایگزین مناسبی است.

شیر پروانه ای ویفری میراب برای موتورخانه های خانگی و صنعتی در سایزهای مختلف از ۲ اینچ به بالا و در خطوط آب گرم و سرد مناسب است و پیشنهاد میگردد. برای خطوط آب گرم لاستیک شیرها از نوع EPDM  توصیه میشود. لازم به ذکر است که استفاده از این شیرها به جای شیرهای کشویی در موتوخانه ها موجب کاهش اندازه موتورخانه و نیز کاهش هزینه ها می گردد.

معرفی شیر پروانه ای میراب

در میان شیر آلات صنعتی، شیرهای پروانه ای میراب، به عنوان شیرآلاتی برای سیالاتی که با ماهیت آب، شناخته می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه شیر آلات، با عملکرد بسیار سریع و با زاویه ۹۰ درجه، به قطع و وصل سریع جریان بسیار کمک می کنند و مانع به هدر رفتن مایعات سیال می شوند. این نوع از شیر آلات صنعتی، در دو دسته ی مختلف به صورت فلنجدار و اهرمی ساخته می شوند. این لوله ها به صورت صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد شیرآلات میراب همچون دیگر شیرآلات ها، متفاوت بوده و می توان آن ها را در زمره ی انواع پنوماتیک ,برقی ,گیربکسی و اهرمی بشمار آورد.

بدنه ی اصلی این شیر ها، از جنس مختلفی تهیه می شود که غالبا شامل فولاد، استنلس استیل، و آلومینیم برنز می شوند. بسته به اینکه این لوله ها قرار است در چه پروژه ای و با چه ویژگی وشرایطی بکار گرفته شوند، از انواع و اقسام جنس های مختلف که با شرایط تناسب دارند استفاده می شوند.

شیرهای صنعتی مذکور که به شیرآلات صنعتی میرآب شهرت دارند، در فشار های کاری ۶ الی ۴۰ بار طبق سفارش تولید شده و ارائه می گردند . لاینرهای کلیه شیر آلات پروانه ای عموما از جنس EPDM  میباشد. این نشان می دهد که شیرهای مذکور قدرت ماندن در دمای ۹۰ درجه سانتی گراد را دارند و بار تحمل آن ها زیاد است و از این جهت محدودیت آفرین نیستند.

مشخصات شیر سوزنی میراب :

شیر گلوب (سوزنی یا کف فلزی) شرکت میراب دارای بدنه چدنی و رینگ آببندی از جنس فولاد ضد زنگ و لاستیک آببندی از جنس EPDM یا NBR می باشد. با توجه به طراحی این شیر ، امکان تعویض قطعات و تعمیر و نگهداری و سرویس بدون خارج کردن آن از شبکه میسر است. با تغییر درصد گشودگی شیر می توان مقدار فشار و دبی را کنترل نمود. این شیر در دو مدل کنترل با عملگر دستی (فلکه) ای با عملگر برقی قابل ارائه است.

کاربرد شیرهای گلوب :

از این شیر به عنوان شیر تنظیم جریان (تنظیم دبی عبوری از لوله) استفاده می شود. این شیر قابل استفاده در خطوط آب رسانی شهری ، بین شهری ، صنایع و … می باشد.

پوشش رنگ شیرآلات سوپاپی گلوب میراب :

کلیه قطعات چدنی توسط رنگ توسط رنگ اپوکسی پودری آبی  RAL 5005) یا (RAL 5015  به روش الکترواستاتیکی پوشش داده می شوند.

مشخصات فشارشکن چدنی میراب :

شیرهای کنترلی میراب به عنوان شیر تنظیم و کنترلی مورد اسنفاده قرار می گیرند. طراحی بدنه این شیر کج یا افقی بوده و فرم داخل آنها مناسب برای عبور جریان می باشد. داخل وخارج بدنه ها با پوشش اپوکسی رنگ میشود. این شیرها با جریان آب کنترل می شوند.

پوشش رنگ:

کلیه قطعات چدنی  توسط رنگ اپوکسی پودری آبی  (REAL 5015یا REAL 5005)  بروش الکترو استاتیکی پوشش داده می شوند.

منبع: فولاد بازار




:: موضوعات مرتبط: عمران , ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: